Èchte optimale zorg bij multiple sclerose
terug

De kracht zit in de herhaling ..... of toch niet?

Gerald Hengstman
Verscheen eerder via LinkedIn

Heb je het ooit meegemaakt? Je drukt op de knop van de afstandsbediening en er gebeurt niets. Je drukt nog eens, en nog eens, en voor de zekerheid nog een keer. Niets. Frustratie alom. Of iemand zegt iets en de ander begrijpt het niet. Waarop de eerste exact dezelfde zin herhaalt alleen dan 10 dB luider om beantwoord te worden met dezelfde vragende blik. Op de één of andere manier is het soms verdomd lastig om ons gedrag te veranderen als het niet leidt tot het gewenste resultaat. Vooral als het om vaste gewoonten gaat, tradities, vanzelfsprekendheden.

Ik moest daar aandenken toen ik recent weer een stuk las in Medisch Contact over de werkbelasting van jonge artsen. Jongvolwassen mensen, academisch opgeleid, bevlogen ten aanzien van hun werk. En toch dreigt bijna een kwart in het begin van de carrière al uit te vallen door burn-out klachten. En dit was niet de eerste keer dat het benoemd werd, het was ook niet de tweede, of derde keer. Je kunt bijna geen krant openslaan of ergens kom je wel iets tegen over de overbelasting van de zorg. We zien het, we roepen het, en roepen het, en roepen het.

Net zoals bij die onwillige knop op de afstandsbediening blijven we in herhaling vallen. Alsof de roep dan krachtiger wordt en er als vanzelf iets verandert. Natuurlijk kun je kijken naar hoe mensen omgaan met werkdruk en weinig gevoel van waardering, en hen leren om de positieve dingen te zien en niet alleen de negatieve. Dat helpt. Voor even. Wil je echt dat de tv op een andere zender springt dan moet je misschien toch de batterij een keer vervangen, in ieder geval iets anders doen dan alleen maar blijven drukken.

En met excellerende medewerkers, excelleert de zorg. Wil je het aller allerbeste voor patiënten, zet dan het zorgpersoneel op 1.

Recent was ik bij de boekpresentatie van het boek “Zet De Patiënt Op 2”. Een prachtig en inspirerend verhaal waarbij duidelijk gemaakt werd dat zorgmedewerkers veel beter voor zichzelf moeten leren zorgen. Een absolute aanrader. Maar het verhaal gaat verder dan dat.  Organisaties in de zorg moeten leren dat ze hun personeel op 1 zetten. Door mensen te erkennen voor wie ze zijn, persoonlijk en professioneel, door hen te stimuleren, te waarderen en op alle vlakken te laten groeien kunnen zij excelleren. En met excellerende medewerkers, excelleert de zorg. Wil je het aller allerbeste voor patiënten, zet dan het zorgpersoneel op 1.

Upendo staat voor de zorg terugbrengen naar haar oorsprong, namelijk zorg vanuit het hart, vanuit naastenliefde. In eerste instantie gericht op mensen met multiple sclerose (MS) maar toepasbaar op veel meer chronisch neurologische ziekten. Dat doen wij niet alleen door optimale medemenselijke coaching van mensen met MS in combinatie met professionele kennis en kunde. Wij doen dat ook vanuit de basisfilosofie dat je alleen echte optimale zorg kunt verlenen als de zorgverleners kunnen excelleren.